معرفی رشته دامپزشکی

معرفی رشته دامپزشکی

معرفی رشته دکترای دامپزشکی

علم دامپزشکی با عبور انسان نخستین از حالت شکارچی به کشاورز متولد شد. همزمان با رواج اهلی کردن حیوانات , دامپزشکی اهمیت بیشتری یافت.دامپزشکان نیز همانند پزشکان از زمان های بسیار طولانی مورد احترام مردم قرار داشتند.در لوح حمورابی (۲۲۰۰ سال قبل از میلاد) ارزش کار فردی که به معالجه ی گاو وسایر حیوانات می پرداخته تعیین نموده است.بعد از سقوط امپراطوری روم و تا حدود قرن سیزدهم میلادی , اسناد کلی راجع به دامپزشکی وجود دارد. در قرون وسطی و اعراب اطلاعاتی را در مورد دامپزشکی از هند و ایران کسب نمودند. کلود بورگلا (۱۷۷۹ – ۱۷۰۲ ) مطالعات فراوانی بر روی اسب انجام داد و دائره المعارف جالبی راجع به آن به رشته ی تحریر در آورد. بورگلا باهمکاری آلمبرت , مالشرب , ولتر , دیدرو و تورگو اولین مدرسه ی دامپزشکی را در شهر لیون فرانسه تاسیس نمودند.با موافقت لوئی پانزدهم ,شورای دولتی پادشاهی قانون تاسیس مدارس دامپزشکی را در تاریخ ۴ اوت ۱۷۶۱ تصویب نمود و در تاریخ ۱۰ ژانویه ۱۷۶۲ اولین مدرسه ی دامپزشکی در دنیا افتتاح شد.در سال ۱۷۶۶ مدرسه دامپزشکی دیگری در مزون آلفورت ( پاریس ) تاسیس شد. سپس تا قبل از سال ۱۸۰۰ به طور متوالی مدارس دامپزشکی در وین , تورین , کپنهاک , پادوآ , هانور , لایپزیک , بولونیا , ناپل , برلین , مونیخ , میلان , لندن و مادرید تاسیس شدند.دامپزشکی همگام با پزشکی پیشرفت نموده و روش ها و تکنیک های مورد استفاده خود را به صورت مشترک با آن به دست آورده است.دامپزشکی در واقع در تقاطع راه پزشکی و کشاورزی قرار گرفته و در روابط میان انسان و حیوان نقش مهمی را ایفا می کند.

معرفی کلی رشته و هدف آن:

دامپزشکی علم شناخت بیماریهای دامی اعم از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان یا بیماریهای خاص دام, پیشگیری از بیماریها, معالجه ی بیماریها و همچنین علم تغذیه ی انسان و دام میباشد. در نشریه ی سازمان بهداشت جهانی آمده هدف نهایی دامپزشکی درمان حیوانات نیست بلکه دقیقا تامین مواد غذایی و بهداشت انسان می باشد. چرا که با واکسیناسیون دامها میتوان از مرگ و میر آنها جلوگیری کرد و بر میزان فراورده های دامی افزود و در نتیجه مواد پروتئینی لازم را برای جیره ی غذایی انسان تامین نمود. موادی که مقاومت انسانها بخصوص کودکان را در مقابل کلیه بیماریها, افزایش می دهد و نه تنها باعث کاهش قابل ملاحظه ی هزینه های درمانی می شود, بلکه جامعه ای سالم و فعال بوجود خواهد آورد. در اینجا به دکترای عمومی دامپزشکی میپردازیم.

هدف از این دوره تربیت دامپزشکان ورزیده در زمینه پیشگیری, ریشه کنی, درمان بیماریهای دامی, تامین بهداشت عمومی از طریق کنترل بیماریهای مشترک انسان و دام و کنترل بهداشتی مواد غذایی با منشا دامی است. تشخیص, پیشگیری, ریشه کنی و درمان بیماریهای دامی در دامداریهای سنتی و صنعتی, مدیریت واحدهای دامپزشکی, برنامه ریزی و تحقیق پیرامون معضلات دامپزشکی, مبارزه با بیماریهای مشترک, تدریس و تحقیق در دانشکده ها و آموزشکده های دامپزشکی و پژوهش در موسسات تحقیقاتی از قابلیت های فارغ التحصیلان این دوره می باشد.

دوره ی دکترای دامپزشکی شامل دو مرحله به شرح ذیل می باشد:

۱-مرحله ی پیش درمانگاهی که شامل دروس عمومی, اصلی و تخصصی است.

۲-مرحله ی درمانگاهی که شامل دروس گروه درمانگاهی اعم از کارآموزی, انترنی و پایان نامه می باشد.

دانشجویان پس از اتمام مرحله ی اول و موفقیت در آزمون جامع پیش درمانگاهی وارد مرحله دوم خواهند شد و پس از مرحله دوم و گذراندن کارآموزی در نهایت طرح پژوهشی خود را اجرا کرده و فارغ التحصیل می شوند.

مهارت ها و توانایی های لازم داوطلبان:

یک دامپزشک باید به زیست شناسی علاقه مند بوده, به زبان انگلیسی تسلط داشته و قدرت تجزیه و تحلیل بالایی داشته باشد. چون بیمار او نمی تواند درد خود را بیان کند و دامپزشک باید خود موفق به شناخت بیماری گردد.

طول دوره, شکل نظام و مقاطع ادامه تحصیل:

طول دوره ی مقطع دکترای دامپزشکی حداقل ۵٫۵ سال و بطور متوسط ۶ سال است. فارغ التحصیلان دکترای دامپزشکی میتوانند در یکی از رشته های ذیل در مقطع دکترای تخصصی به تحصیل خود ادامه دهند:

قابلیتهای فارغ التحصیلان و موقعیتهای شغلی:

فارغ التحصیلان دامپزشکی می توانند در مراکز مختلفی از جمله سازمان دامپزشکی, موسسه تحقیقات و تولید واکسن رازی, شرکتهای تولید دارو و فراورده های دامی, شرکتهای تولید مواد غذایی با فراورده های دامی, واحدهای دامپروری دولتی و خصوصی و آزمایشگاههای تشخیص بیماریهای دامی و بیماریهای انسانی فعالیت بکنند. تشخیص, پیگیری, ریشه کنی و درمان بیماریهای دامی در دامداریهای سنتی و صنعتی, مدیریت واحدهای دامپزشکی, برنامه ریزی و تحقیق پیرامون معضلات دامپزشکی, مبارزه با بیماریهای مشترک, تحقیق و تدریس در دانشکده ها و آموزشکده های دامپزشکی و پژوهش در موسسات تحقیقاتی از مهارت دانشجویان این رشته می باشد.